130 km/uur is slecht voor onze energierekening

6 dec 2011. Bijdrage geleverd door .
Een bijdrage van Peakoil blogger Hans Verbeek Nederland verbruikte in 2010 meer dan 1 miljoen vaten aardolie per dag. Een behoorlijk deel daarvan wordt in de vorm van benzine en diesel opgebrand door auto’s. Bij een olieprijs van $100 per vat kost de import van aardolie Nederland jaarlijks $36 miljard ofwel 27 miljard euro. Je zou verwachten dat de regering plannen zou maken om die energierekening te lager te maken. Maar de verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen naar 130 km/uur zal volgens het Planbureau voor de Leefomgeving het brandstofverbruik in Nederland juist doen stijgen met 60 miljoen liter benzine en 50 miljoen liter diesel per jaar. Dat komt neer op ca. 2 miljoen vaten aardolie extra per jaar ofwel 150 miljoen euro. Die euro’s verdwijnen naar het buitenland. In plaats van het aardolieverbruik te verlagen, laat het kabinet het olieverbruik en de kosten van olie-import juist oplopen. In het voorjaar verlaagde de Spaanse regering juist de maximumsnelheid om de kosten van olie-import te verlagen. Het Algemeen Dagblad berekende dat de snelheidsverhoging 50 tot 100 miljoen euro aan extra accijnzen in de schatkist zal brengen. De automobilisten zullen die miljoenen euro’s in 2011 niet in de Nederlandse economie pompen. Het is te hopen dat de regering de extra inkomsten wel nuttig inzet. De verhoging van de maximumsnelheid lijkt bedoeld om kiezers te lokken. Maar in feite is de maatregel contraproduktief. Het maakt de hoge energierekening van Nederland nog hoger en onttrekt tientallen miljoenen euro’s aan de Nederlandse economie.

  • Pcornelissen

    150 miljoen, dat is dan een stijging van een half procent op 27 miljard. Het is echter minder, althans ik snap niet waar die 2 miljoen vaten vandaan komen: 50Ml + 60Ml = 110Ml bij 159l per vat is dat dus 0,7Mbbl per jaar. Bij een prijs van $100 dus zo’n $70 miljoen per jaar. Veel minder dan de genoemde €150M.

    • MW

      Je vergeet hierbij alleen even dat een liter diesel / benzine en een liter ruwe olie niet hetzelfde is. Ik ken de verhoudingen niet uit mn hoofd, maar zou goed mogelijk kunnen zijn dat er voor de productie van 60ML benzine en 50ML diesel zo’n 2Mbbl nodig is  (=318ML olie)

      • Pcornelissen

        Olie is voor het grootste deel lange koolstofketens, die mbv kraken korter gemaakt worden voor benzine en diesel productie. Hierbij neemt het volume toe. Zogenaamde raffinage winsten. Dus in ruwe olie paar procent minder.

  • A.E.Olijkan

    Het is al weer een behoorlijk aantal jaren geleden dat de maximum snelheid 100 was, en dat was vanwege milieu en energiebesparing.
    En eigenlijk is dat een mooie snelheid, iets boven de meest efficiënte snelheid van auto`s die meestal 90 bedraagt.
    Qua tijd maakt het in ons kleine landje niet zoveel uit.
    Wat dat betreft is de regering in Spanje heel wat verstandiger dan die in Den Haag.

  • Frank

    De snelheidsbeleving zit voor 100% (als het niet meer is!) tussen de oren. Daar is genoeg onderzoek naar gedaan. Onthaasten scheelt energie!

  • bflipsen

    laten ze daar in den haag aan echte problemen gaan werken dan dit soort geldverslindende acties te verzinnen. Naast meer benzine kost het ons land ook geld voor meer borden langs de weg, meer ongelukken en dus verhoging van onze premie. VVD heeft het voor mij al lang afgedaan.